Begaafdheidsprofielschool

Tjongerschool: BegaafdheidsProfielSchool
De Tjongerschool werkt al 18 jaar structureel aan het geven van onderwijs aan leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong. Sinds 2011 zijn wij een gecertificeerde BegaafdheidsProfielSchool (BPS).
“De school heeft een aanpak waarin veiligheid en uitdaging centraal staan. Kenmerkend is de uitspraak: ik kan het nóg niet. Na het gecompacte werk stimuleren de leerkrachten de leerlingen met lastiger werk aan de slag te gaan. Laat maar zien wat je kunt. Ouders noemen het feit dat het handelen niet leerkracht afhankelijk is, maar een kenmerk voor de hele school”. (Opmerking van ouders visitatierapport, 2021)
De beelden over school, de onderwijsvisie en manier van werken worden consistent weergegeven en beleefd bij alle geledingen. De ambitie beperkt zich niet tot HB-leerlingen maar betreft alle leerlingen. Alle leerlingen zijn in beeld dus ook de HB-leerling.
Maatwerk is er in alle opzichten.
Contact/dialoog met ouders is er structureel en incidenteel. Zowel op initiatief van de school maar er is absoluut ruimte voor ouders om het contact te zoeken. (Conclusies visitatiecommissie, 2021)
Onze schoolvisie voor (hoog)begaafde leerlingen
Op onze dorpsschool geven wij kleur aan leren, met onderwijs op onze Eigen Wijze als kompas. Hier mag iedere leerling schitteren in zijn eigenheid, ontdekken we samen met deskundige begeleiding de mooiste talenten en bouwen we samen bruggen van verbinding – tussen leerlingen, ouders en de wereld om ons heen. Bij ons groeit iedereen op een eigen, unieke manier, maar altijd samen.
Eigenheid
Op de Tjongerschool staat de eigenheid van iedere leerling centraal. Wij geloven dat iedereen uniek is en dat elke leerling zijn of haar eigen talenten heeft. In ons onderwijsaanbod komen we tegemoet aan de eigenheid van de leerlingen door hen ruimte te bieden om aan te geven waar hun interesses liggen en passen wij ons onderwijs hierop aan. Zo ontvangen zij onderwijs op maat, dat hen uitdaagt en ondersteunt in hun persoonlijk groei. Ook binnen ons team wordt de eigenheid gekoesterd: iedereen draagt zijn of haar eigen kwaliteiten bij, wat zorgt voor een rijke en dynamische leeromgeving.
Leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong hebben een eigen leer- en ontwikkel pad. De nieuwsgierigheid, het tempo en de denkwijze van deze leerlingen vragen herkenning, erkenning en ruimte. Niet alle leerlingen leren hetzelfde en juist door te zien wat leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong nodig hebben, kunnen ze tot bloei komen. Wij richten ons onderwijs flexibel in, zodat er dagelijks ruimte is voor versnelling, verdieping en verrijking.
Deskundigheid
Deskundigheid is een fundament van ons onderwijs op de Tjongerschool. Bij elke beslissing die we nemen, staat het belang van de leerlingen altijd voorop. Wij baseren ons onderwijs op kennis, ervaring en vaardigheden en zorgen ervoor dat we onze aanpak voortdurend afstemmen op bewezen effectieve methodieken. Dit stelt ons in staat om onderwijs van hoge kwaliteit te bieden dat bijdraagt aan de ontwikkeling iedere leerlingen.
Om leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong goed te kunnen bedienen, vraagt dit om kennis en professionaliteit van het team. Het vraagt om onder andere kennis, signaleren, differentiëren en sociaal-emotionele ontwikkeling. Vanuit deskundigheid verdiepen we ons als team in effectieve strategieën, evidence-based aanpakken (zoals compacten en verrijken/verdiepen) en zetten we specialistische expertise in. Zo zorgen we dat leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong echt passend onderwijs ontvangen.
Verbinding
Op de Tjongerschool is verbinding een belangrijke kernwaarde die we in ons onderwijs en op onze manier van werken centraal stellen. Wij geloven dat sterke verbindingen tussen leerlingen, ouders, de gemeenschap van Mildam en de school zelf de basis vormen voor een succesvolle leeromgeving. Wij stimuleren samenwerking en open communicatie, zodat we gezamenlijk kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van de kinderen. Door vakken met elkaar te verbinden, versterken we de kennis en vaardigheden van de leerlingen. Deze benadering draagt bij aan de vorming van maatschappelijk verantwoorden burgers die zich bewust zijn van hun rol in de samenleving. Zo willen we een omgeving creëren waarin kinderen zich zowel cognitief als sociaal kunnen ontwikkelen, met oog voor de wereld om hen heen.
Vanuit verbinding zorgen we voor een veilige, inclusieve leeromgeving waarin leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong gezien en geaccepteerd worden. Hierbij betrekken we ouders, werken we samen met externe experts waar nodig en zorgen we ervoor dat leerlingen zich onderdeel voelen van de groep. Daarnaast zoeken we verbinding tussen vakken, zodat ook leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong betekenisvolle, geïntegreerde leerervaringen opdoen.
Signalering
De signalering en diagnostisering van (hoog) begaafdheid wordt bij ons op school uitgevoerd aan de hand van SiDi PO van Eduforce. Dit is een toolkit voor signalering en diagnostisering van intelligente en begaafde kinderen. De begaafdheidscoördinator zorgt ervoor dat de SiDi PO bekend is bij de collega’s en de data van de signalering op de toetskalender staan.
Het belangrijksteuitgangspunt van SiDi PO is dat het eigenaarschap bij de leerkracht ligt. SiDi PO is geen protocol, waarbij wij alle stappen moeten zetten, maar een toolkit van instrumenten, waar wij naar eigen inzicht gebruik van kunnen maken. Eigenaarschap betekent voor ons dat wij keuzes maken: ‘Welke stap moeten we zetten om de leerbehoefte van de leerling in kaart te brengen.’ De groepsleerkracht doet het onderzoek en bij vragen ondersteunt de HB-coördinator de groepsleerkracht.
Daarnaast zijn ook de observaties van de groepsleerkrachten en de gesprekken met ouders van cruciaal belang.
Groep 1 en 2
In groep 1 en 2 wordt veelal gewerkt aan de hand van thema’s (waarbij ook de thema’s van GO!). De groepsleerkracht zorgt dan voor verdiepende opdrachten waarbij experimenteren, onderzoeken, construeren en kritisch denken centraal staan. De leerkracht staat open voor creatieve uitingsvormen van de leerlingen. Alle leerlingen hebben een blauw mapje. De leerkracht geeft de leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong opdrachten op een ‘ander niveau’, onder andere door middel van de Pienter opdrachtkaarten en Creatief Denken kaarten. Deze opdrachten doen een beroep op creatief denken en handelend bezig zijn volgens een stappenplan. Op het gemaakte werk wordt gereflecteerd en soms met de hele groep nabesproken. Doordat kinderen op jonge leeftijd worden gerespecteerd om wie ze zijn en wat ze doen en alle leerlingen bij het leerproces worden betrokken, heeft dat een positieve werking op de sociale omgang met elkaar in de groep. Naast de Pienterkaarten wordt gekeken waar voor de leerling een uitdaging ligt (eigen belangstelling) maar er wordt ook gelet op hoe de sociaal emotionele ontwikkeling is. Durft de kleuter fouten te maken, wordt er doorgezet als het moeilijk is of past de kleuter zich aan?
Groep 3 t/m 8
Leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong maken een vooraftoets (instructietoets). Heeft de leerling een 90% (groep 3/4/5) en 93% (groep 6/7/8) goedpercentage dan maken de leerlingen de compacte lijn van de instructielessen. Zij doen alleen mee met de verkorte instructie bij het aanleren van een nieuwe strategie of het niet beheersen van de aan te leren strategie. Wordt deze 90/93% goedpercentage niet gehaald bij de vooraftoets dan doen de leerlingen mee met de verkorte instructie van zowel de instructie- als zelfstandig werken lessen. De rest van de tijd werken de leerlingen in de Eigenwijze Map (verdiepend werk).
Verrijking is een aanvulling op compacten. Er is geen sprake van een vrijblijvend karakter.
De verrijking staat op de weektaak en de leerlingen staan in de zorgzuil voor begeleiding.
De groepsleerkracht heeft een coachende rol. Is de inhoud van Op Eigenwijze Map niet toereikend dan gaat de begaafdheidscoördinator met de desbetreffende leerling en groepsleerkracht in gesprek hierover. Vanaf de kleutergroep zijn het compacten en verrijken voor rekenen, taal/spelling en begrijpend lezen structureel opgenomen in een doorgaande leerlijn: denkwerk/levelwerk. Deze leerlijn zit in de Op Eigenwijze Map. De beoordeling van het werk wordt ook in het rapport opgenomen en besproken.
Oudercontacten
Ouders worden door middel van bijeenkomsten geïnformeerd over onderwerpen die betrekking hebben op een ontwikkelingsvoorsprong en/of (hoog)begaafdheid. Tijdens de startgesprekken en de 10-minuten gesprekken wordt de ontwikkeling van de leerling besproken. Het is altijd mogelijk tussentijds een gesprek met de groepsleerkracht(en) en/of HB-coördinator in te plannen.
Het beleidsplan (hoog)begaafdheid kunt u vinden onder het kopje documenten.